Інклюзивне навчання - дистанційно.
Інклюзивне навчання в Україні тільки розвивається, а дистанційна форма роботи з дітьми з особливими освітніми потребами( далі- ООП) є зовсім новою. З початку карантину педагоги КУ « Царичанський ІРЦ активно залучилися до роботи в дистанційному режимі, використовуючи онлайн ресурси ( мобільні додатки, електронну пошту, сайти, соціальні мережі тощо). З допомогою дистанційних технологій продовжуються онлайн заняття, відеозаняття з дітьми з особливими освітніми потребами , консультування та взаємодія з педагогами закладів освіти громади, проведення бесід та індивідуальних консультацій для батьків.
Для ефективності дистанційного навчання дітей з ООП спеціальні педагоги Царичанського ІРЦ дотримуються чотирьох принципів: інтерактивності, диференціації, індивідуального підходу, пластичності, використовують в своїй роботі синхронне і асинхронне онлайн навчання. Синхронне – це коли відбувається онлайн заняття, асинхронне –коли вчитель записує відеоурок і пересилає його батькам, щоб батьки разом із дитиною опрацювали матеріал. Якщо у дитини немає інтернету чи гаджетів, дефектолог чи логопед консультує батьків в телефонному режимі, що вони можуть зробити на цьому рівні та надають домашні завдання.
У дистанційному навчанні батьки є нашими партнерами. Тобто перша робота відбувається саме з ними, а вже далі з їхніми дітьми з ООП. Адже інколи батьки стають каналом комунікації між учителем і учнем з ООП.
Є діти з ООП, які будуть сидіти самостійно і виконувати завдання, але здебільшого самостійно не можуть, їм потрібна допомога дорослого. Тож потрібно знайти момент, коли батьки можуть сісти поруч із дитиною й допомогти виконати завдання. Вчителі попередньо погоджують матеріали й наочність, які необхідні на онлайн-уроці, і батьки все це готують. Наочний матеріал – це всі речі, які є вдома.
Ми за те, щоб проводити онлайн заняття з дитиною з ООП, навіть яка має комплексні порушення розвитку. Є діти, які не розуміють, що відбувається, але монітор ввімкнений і онлайн-урок продовжується, а дитина може перші заняття просто ходити поруч, заглядати в монітор, закривати монітор, може виходити в іншу кімнату, потім повертатись. Батьки, особливо дітей із комплексними порушеннями, підтримують і допомагають. Заняття ми пропонуємо починати з того, що подобається дитині. Наприклад, їй подобається малювати, то пробуємо спочатку встановити з нею комунікацію через онлайн. Дитині справді потрібен час, щоб адаптуватися до онлайн-уроків, до того, що з нею буде говорити вчитель, який є фотографією на екрані. Всі онлайн заняття проводяться в індивідуальній формі з урахуванням особливостей дитини за графіком, зручним для батьків. Інколи через зайнятість батьків, заняття проводяться у вечірній час. При проведенні дистанційних занять з дитиною, дуже важливий зворотній зв’язок з батьками. Тому корекційні педагоги застосовують для батьків опитувальники, тестові завдання, телефонні дзвінки про дистанційне навчання. Батьки заповнюють, чи сподобалося заняття, на що потрібно звернути увагу, вчителю зворотній зв’язок допомагає розуміти ситуацію в сім’ї.
У вільний від підготовки та проведення корекційно-розвиткових занять, педагоги ІРЦ підвищують свою професійну майстерність, займаються самоосвітою, прослуховуючи тематичні вебінари на сайті «Всеосвіта», беруть участь у онлайн конференціях, які щотижня проводить Дніпропетровський обласний методично-ресурсний центр, надають консультації педагогам інклюзивних класів та груп загальноосвітніх закладів громади, публікують рекомендації щодо роботи з дітьми з особливими освітніми потребами на сторінці Фейсбук.
Інформуємо, що з метою забезпечення вчасного зарахування дітей з особливими освітніми потребами до закладів дошкільної та загальної середньої освіти після закінчення карантину плануємо в найкоротші терміни організувати проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, забезпечивши першочергово дітей, які мають розпочати здобуття дошкільної та початкової освіти у 2020-2021 н.р. Нагадуємо, що на даний час батьки можуть дистанційно подавати документи для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини через автоматизовану систему роботи інклюзивно-ресурсних центрів (https: //irctnter/gov.ua/).
Виконавчий комітет
Царичанської селищної ради