Інклюзивна освіта –рівні можливості для кожного
Продовжуємо відкривати питання інклюзії. На сьогоднішній день інклюзивна освіта на високому державному рівні. Вона ввійшла в наше життя і наповнилася новим змістом.
Нагадуємо, що в липні 2018 року прийняте рішення про відкриття в Царичанській об’єднаній територіальній громаді комунальної установи «Царичанський інклюзивно-ресурсний центр» Царичанської селищної ради з метою забезпечення прав дітей з особливими освітніми потребами на навчання та надання їм психолого-педагогічної допомоги та корекційно-розвиткових послуг.
Кожна дитина має свої індивідуальні особливості. Через певні фактори можуть виникати певні порушення розвитку дитини. У цьому випадку ми говоримо що дитина має особливі освітні потреби.
85 дітей з особливими освітніми потребами віком від двох до 18 років відвідують індивідуальні та групові заняття з корекційними педагогами в Царичанському інклюзивно-ресурсному центрі. Найстаршій дитині 13 років, найменшій- 2,5 року.
За період з листопада 2018 року по березень 2019 року проведено комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку 37 дітей з особливими освітніми потребами. За результатами комплексної оцінки розвитку дитини та минулих психолого-медико-педагогічних консультацій 14 дітей влаштовано на інклюзивне навчання в загальноосвітні заклади громади, двоє – на дошкільне інклюзивне виховання в заклади іншої громади. І це не межа. Все більше людей дізнаються про наш інклюзивно-ресурсний центр і приходять з радістю і надією, що їх діти можуть отримати послуги спеціалістів за місцем проживання, і ці послуги безкоштовні.
В центрі працюють досвідчені фахівці своєї справи як з багаторічним досвідом, так і молода перспективна молодь. Колектив дружній, завзятий.
Всі вчителі підвищують свою кваліфікацію на базі Дніпропетровського обласного методично-ресурсного центру та Департаменту освіти і науки Дніпропетровської обласної ради.
Намагаємося побудувати свою роботу так, щоб охопити всі загальноосвітні заклади громади. Графік роботи дуже тісний, але бажання допомогти і наснага до роботи допомагає рухатися вперед. Не вистачає вчителів-логопедів, адже порушеннями мовлення найбільш поширене серед інших порушень розвитку дитини. Агітуємо молодь на здобуття професії логопеда, дефектолога, корекційного педагога, які є дуже актуальними на сьогоднішній день.
Надаємо психологічні та методичні консультації, проводимо навчальні тренінги для батьків, для асистентів вчителів інклюзивних класів. Консультації проводимо як за місцем роботи, так і онлайн в офіційному блозі КУ « Царичанський інклюзивно-ресурсний центр» Царичанської селищної ради tsarirc.blogspot.com та в группі на сторінці соціальної мережі «Фейсбук» «Царичанський інклюзивно-ресурсний центр».
До нас часто приходять батьки і питають скільки коштують наші послуги. Відповідаємо: це безкоштовно! І це гарна можливість для особливих дітей стати частиною великого і цікавого світу, який відкритий для них.
Головне для нас, що батьки бачать результат – і результатом задоволені.
В приміщенні інклюзивно-ресурсного центру все продумано для комфорту дітей, створена позитивна атмосфера, адже облаштовувався центр відповідно до сучасних вимог та з любов’ю. Повністю обладнані кімнати практичних психологів, логопеда, дефектолога, кімната спільних засідань фахівців, кабінет директора, приймальня. Скрізь – безліч розвиваючих ігор, яскраві меблі, сучасні парти, мультимедійне та корекційне обладнання. Кошти на облаштування інклюзивно-ресурсного центру були використані із державного бюджету в сумі 206,1 тис. грн. та із місцевого бюджету в сумі 44,719 тис.грн.
Нещодавно інклюзивно-ресурсний центр отримав комплект сучасних методик для проведення комплексної оцінки розвитку дітей з особливими освітніми потребами WISK-IV, LEITE-3, CASD, PEP-3, CONNERS-3.
Ці методики призначені для вимірювання інтелекту дитини, її когнітивних здібностей, емоційно-вольової сфери та освітнього рівня. Допомагають з точністю діагностувати порушення аутистичного спектру, синдром дефіциту уваги та гіперактивності та інших найбільш поширених супутніх проблем і розладів у дітей та підлітків. Методики визначають також і рівень обдарованості дитини в тій чи іншій діяльності.
Результати оцінювання дають змогу визначити сильні і слабкі сторони розвитку дитини, є важливими для розробки індивідуальної програми, оцінки ефективності надання корекційно-розвиткових послуг та визначати динаміку розвитку дитини.
В майбутньому плануємо відкрити кімнату ЛФК (лікувальної фізкультури), в якому буде проводитись фізична реабілітація особливих дітей та масаж. Вже знайшли дипломованого вчителя – реабілітолога, який буде забезпечувати даний вид діяльності. Плануємо створити і віддалений логопедичний пункт в с. Прядівка, адже не завжди батькам зручно возити дітей аж до районного центру.
Хотілося б висловити подяку державі, селищному голові, депутатському корпусу за можливість допомагати особливим дітям, за всебічну підтримку і допомогу у втіленні в життя цієї ідеї, адже такі діти отримали можливість жити повноцінним життям, розвивати свої таланти, вивчати багатий навколишній світ та спілкуватися з усіма, без виключення.
Світлана Шиндель